Katarína Ševčíková HARP

„Není nutné vědět kam jdeš, není nutné vědět proč jdeš, jediné, co je nutné vědět, je, že jdeš s radostí. Protože když jdeš s radostí, nemůžeš jít špatně.“

Charismatická a talentovaná s úsměvem na tváři, královský nástroj a 47 andělsky rozeznělých strun…

 

To je ovšem pouze jedna stránka téhle dámy. Za něžnou skořápkou se ukrývá velká vnitřní síla, píle, pracovitost a také odhodlání.
Královský nástroj se jí stal již před lety osudovým. Ve své hře klade velký energetický důraz i na navození pocitu kouzla,
uvolnění, zklidnění mysli a harmonie duše prostřednictvím podmanivých tonů harfy. Svým zvukem se harfa řadí k hudebním
nástrojům, které mají nejvyšší blahodární účinky, vibrace klidu, čistoty a to i z hlediska umělecké a léčivé muzikoterapie pro člověka.
Tóny harfy zmírňují strach a stimulují ontogeneticky a fylogeneticky nejstarší struktury mozku, mohou tak probudit a uvolnit prapůvodní impulzy
a tvůrčí instinkty, které vedou k novým a optimálnějším způsobům chování.

FMR_6041-2

Katarína Ševčíková patří mezi vyhledávané harfistky nejen
v České republice a na Slovensku, ale svou brilantní hrou, technickými znalostmi
a šarmem okouzlila nadšené posluchače královského nástroje i v jiných
zemích jako jsou Švýcarsko, Německo, Rakousko, Skandinávie, kde
pravidelně vystupuje. Věnuje se především sólové hře a již pravidelně několik let
ročně doprovází tóny harfy více jako 400 akcí, koncertů, gala večerů,
privátních eventů. Věnuje se také i produkci relaxačního charakteru
a muzikoterapii v lázeňských městech pro pohlazení těla i duše hudbou.
Interpretuje nejen tvorbu klasické hudby různých období,
ale samozřejmě také hudbu jiných žánrů, jako jsou
pop, folk, jazz a také filmovou hudbu v úpravě pro harfu.

Kromě sólových koncertů také vystupuje i v komorních sestavách
a spolupracuje s řadou hudebníků. Stala se tak za posledních deset let
jednou z nejvyhledávanějších harfistek ve všech hudebních žánrech a také
světa showbusinessu. Tónem a koncertem její královské harfy jsou každoročně
velice elegantně a důstojně zahajované i různé prestižní akce a slavnostní
příležitosti nejenom u nás ale i v zahraničí.

Od roku 2020 se začala také věnovat pedagogické činnosti,
předáváním svých znalostí a zkušeností dalším generacím vyučováním
hry na harfu v Německém Bavorsku.

Narodila se na Slovensku v rodině, kde hudba měla hlubokou tradici.
Vztah a lásku k hudbě získala od svého otce, stejně jako její bratr
Marián Ševčík, který patří mezi elitní jazzovou bubenickou špičku ve středoevropském regiónu.

Jako pětiletá začala hrát na klavír a o několik let později navštěvovat
hodiny hry na harfu. Po ukončení základní školy byla přijata na Konzervatoř
v Žilině (SK), kde studovala ve třídě prof. T. Kováča hru na harfu.

Studium úspěšně ukončila v roce 1998 absolventským koncertem
od G. F. Händla “Koncert pro harfu a orchestr B-dur” za doprovodu
Státního komorního orchestru v Žilině (SK).

Od roku 1999 žije v Mariánských Lázních (ČR).

Hraje na nástroj renomované italské značky Salvi harp.

logo-salvi2
FMR_6204-2
DSC_0460

V první polovině 18. století byla vynalezena pedálová harfa, jejíž struny bylo
možno přeladit sešlápnutím pedálů (zprvu pěti). Dodnes používaná sedmipedálová
harfa byla patentována v roce 1810 francouzským nástrojařem
Sébastienem Érardem. Koncertní harfa má typicky 47 strun, váží přibližně
36 kilogramů, na výšku měří 1,8 metru, na délku 1,2 metru a na konci
rezonátoru je široká 55 cm. Tah všech strun činí dohromady asi 10 000 Newtonů.
Moderní harfa je přibližně trojúhelníkového tvaru, skládá se z opěrného
sloupu zakončeného ozdobnou hlavicí, krku v podobě ležatého S a rezonanční
skříně (z javorového dřeva), která se shora rozšiřuje. Na krku se nacházejí
otáčivé terčíky, každý se dvěma ocelovými roubíky (systém à fourchette,
čili vidličkový), sloužící k přeladění strun.

Nástroj při hře spočívá mezi koleny hráče a rezonanční skříní je nakloněn
k pravému rameni hráče. Pravou rukou se hrají vyšší, levou nižší tóny. Moderní
sedmipedálová harfa má 47 strun, které jsou diatonicky laděné v ces dur.
K chromatickému zvyšování tónů slouží sedm pedálů, které jsou propojeny táhly
v dutině sloupu s otáčecím mechanismem v krku. Ke všem stejnojmenným strunám
patří vždy jeden pedál (občas i doplňkový osmý vydržovací pedál). Pedály mají
tři polohy, v horní se zvuk strun nemění. Jednoduchým sešlápnutím pedálu se
zvuk struny zvýší o půltón. Všechny struny ces jsou pro lepší orientaci
nabarveny červeně, všechny struny fes modře.

Princip harfy objevili lidé nejspíše již při prostém drnkání na tětivu luku a jedná se o jeden z nejstarších hudebních nástrojů vůbec.
Nástroje podobné harfě se objevují v Egyptě a Mezopotámii cca v roce 3000 př. n. l., tyto nástroje však ještě neměly sloup.
Na sever se harfy dostaly zásluhou Keltů, kteří ji poznali na Balkánském poloostrově ve 3. století př. n. l.
Ze Skotska a Irska, kde hru na tento nástroj pěstovali bardové, se potom rozšířila po ostatní Evropě. Ve 12. až 14. století
byla oblíbeným nástrojem trubadúrů a minnesängrů a hra na ni byla jedním z požadavků dvorského vzdělání.
Velkým pokrokem bylo vynalezení háčkové harfy v 17. století v Tyrolsku – struny bylo možno předladit do požadované
tóniny připravenými háčky. Každá jednotlivá struna se navíc mohla zvýšit o půltón přitisknutím prstu
k malému pražci umístěnému na rezonanční desce.

“Je zřejmé, že sama příroda dala nám hudbu jako dar, abychom lépe snášeli strasti”

Kdo chce pochopit hudbu, nepotřebuje ani tak sluch, jako srdce, říká harfistka Katarína Ševčíková Novinky. cz / 2. 5. 2019

Katarína Ševčíková patří mezi vyhledávané harfistky nejen u nás, ale svou brilantní hrou, technickými znalostmi a šarmem okouzlila nadšené posluchače královského nástroje i ve Švýcarsku, Německu, Rakousku či Skandinávii…

„Hudba je jedním z nejkrásnějších a nejnádhernějších darů božích.
Je jedním z nejlepších umění. Noty oživují slova.
Hudba zahání duchu smutek, jako bychom se dívali na krále Saula.
Je nejlepší útěchou pro zarmoucené lidi, jí se srdce upokojí, občerství a osvěží.“

Letní pohlazení akustickou harfou v mimoňském muzeu | I-NOVINY.cz / 29.6.2021

Harfa je mocný strunný nástroj, který dokáže navodit nezaměnitelné okamžiky. Tohle jsem si v plné míře uvědomil při
kouzelném koncertě v intimním prostředí mimoňského muzea, kam se hrstka nadšených diváků skryla před letním žárem v poslední
červnovou neděli. Na závěr Dnů města totiž Kultura Mimoň připravila odpolední vystoupení
přední české harfistky Kataríny Ševčíkové.

Ta v šarmantních tyrkysových šatech vstoupila do přízemí muzea těsně před pátou a zahájila své více než hodinové
vystoupení několika známými skladbami z klasické hudby, které ihned upředly výjimečnou atmosféru. Z nejznámějších autorů
přehrála mj. vybrané Händelovy party, Bachovo Solfegietto a rovněž Turecký pochod od Mozarta. Katarína je bezesporu
špičková umělkyně, která nenechá nikoho na pochybách, že své umění zvládá mistrně. Hrát na harfu začala
už ve svých 14 letech, kdy ji tento královský nástroj učaroval při vstupu
na hudební konzervatoř v Žilině … více

 

Přehrát video
Přehrát video